Mozaika, która połączyła dwa światy.
otoNagrobek 5 maja 2019
Czyli akcja społeczno-kulturalna „Ozdabiamy rondo Mogilskie”.
Jak bardzo robienie mozaik może zbliżyć ludzi z różnych środowisk przekonali się wolontariusze, organizatorzy i sponsorzy akcji społeczno-kulturalnej „Ozdabiamy Rondo Mogilskie”, która odbyła się w Krakowie w latach 2012, 2013 i 2014. Celem akcji było ułożenie w jak najkrótszym czasie, przez jak największą liczbę osób ( niekoniecznie związanych zawodowo ze światem sztuki), największej w Polsce mozaiki. Było blisko do rekordu Guinessa!
Głównymi inicjatorami akcji był Urząd miasta Krakowa, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz pani Małgorzata Jantos. Autorem projektu inspirowanego twórczością naszego polskiego artysty Wyspiańskiego, był Lubosz Karwat – Pracownia Lubosza Karwata wykonuje współczesną mozaikę artystyczną.
1. „Ratujemy mozaiki”
Celem akcji było nie tylko upiększenie szarego i ponurego miejsca. Wspólne robienie mozaiki zbliżyło do siebie wolontariuszy, zwykłych ludzi oraz artystów, którzy przyszli tam aby całkowicie za darmo, wykonać dzieło sztuki. Akcja ta pokazała społeczeństwu jak ważne w polskiej kulturze są mozaiki, co idealnie wpisało się w kampanię „Ratujemy mozaiki”, która ma na celu ochronę tego rodzaju polskiego dziedzictwa kulturalnego w przestrzeni publicznej. Obecne modernizacje miast przyczyniają się niestety do niszczenia tych dzieł sztuki kamieniarskiej.
2. „Wyspiański na Mogilskim I”
a) Inicjatywa weszła w życie w 2012 roku. W dniach 11-14 września została ułożona mozaika o powierzchni 85m2, wykonało ją około 800 osób.
b) Kolejna edycja – „Wyspiański na Mogilskim 2”, która odbyła się w dniach 01-08 czerwca 2013, pokazała jak ważne jest dla społeczeństwa wspólne budowanie przestrzeni publicznej, przyjaznej dla oka. W akcji wzięło udział ponad dwa tysiące osób. Powstała wtedy mozaika o długości 93 metrów, mierząca od 60 do 100 centymetrów wysokości.
c) Kontynuacją tego wydarzenia w 2014 roku w dniach 06-13 września, była akcja „Mehoffer na Mogilskim”, gdzie do motywów roślinnych inspirowanych twórczością Wyspiańskiego dołączyły ważki znane nam z obrazów Józefa Mehoffera – artysty Młodej Polski, zajmującego się między innymi projektowaniem witraży. Mozaika mierzyła około 82 m2.
Zwieńczeniem całego dzieła było wykonanie autoportretów Stanisława Wyspiańskiego oraz Józefa Mehoffera.
3. W jaki sposób powstawała?
Mozaika powstawała w technice bezpośredniej. Ręcznie cięte kawałki płytek kamiennych układane były w kolorowe motywy, a następnie pokryte impregnatem zabezpieczającym ją przed zniszczeniem, między innymi przed graffiti. Użyto tutaj aż trzydziestu różnych rodzajów kamienia, co pozwoliło na osiągnięcie tonacji barwnej charakterystycznej dla Wyspiańskiego i Mehoffera.
4. O mały włos, a byłby Guinness.
Druga edycja „Ozdabiamy Rondo Mogilskie” otarła się o rekord Guinnessa. Zaważył jedynie fakt, że komisja zbyt późno odpowiedziała na zgłoszenie rekordu. Faktem jest jednak, że Rondo Mogilskie jest najpiękniej ozdobionym rondem w całej Polsce i nie wykluczone, że inne miasta będę kontynuowały tego typu zdobienia w swojej przestrzeni publicznej.
Teraz Rondo nie jest szare, ale kolorowe, co jak twierdzi główna inicjatorka projektu pani Małgorzata Jantos, będzie wpływać pozytywnie na otoczenie oraz na ludzi. A poczynania artystów oraz amatorów, którzy przez wiele dni wykonywali tę słynną mozaikę, można zobaczyć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=Udp9KiZkApE .